Cate pasari, atatea informatii

Se spune ca presa reprezinta a patra putere in stat. Puterea vine, in primul rand, din faptul ca media are acces la o audienta (la un public) mult mai numeroasa decat o poate face oricare alt spatiu public (cafeneaua, teatrul, cinematograful, stadionul, pietele etc.). Toate celelalte puteri (pe care presa le supravegheaza) – cea executiva (guvernul), puterea judecatoreasca si puterea legislativa – isi doresc sa comunice cu acest public, deci au nevoie de presa.

Cum informatia inseamna putere, puterea la randul ei inseamna Internet, iar presa online a castigat, de mult timp, teren, in fata presei traditionale, datorita transmiterii informatiilor in timp real, vitezei de propagare a acestor informatii, mobilitatii, pentru ca ne putem conecta la Internet si de pe mobil. Mai nou, de cand retelele de socializare fac parte din internetul de zi cu zi, informatiile circula cu o viteza acerba pana la influentarea opiniei publice.

Un exemplu in acest sens il reprezinta revoltele care au dus la doborarea regimurilor politice dintr-o serie de tari printre care Republica Moldova, in primavara anului 2009 si mai de curand, Tunisia si Egipt, care au fost deja denumite de multi “revoluţii de tip nou”, in care rolul-cheie l-au reprezentat retelele de socializare, Twitter si Facebook. Astfel, mesajele si relatarile prin intermediul retelei Twitter au fost o reala sursa de informare atat pentru populatie, cat si pentru televiziuni si agentiile de presa.
Nu de curand, televiziunile occidentale incearca sa integreze retelele sociale
Facebook sau Twitter in programele lor, astfel ca vechea vorba ‘Mintim poporul cu televizorul’ a devenit ‘Cu Twitter-ul informam poporul’, ceea ce ne propun cei de la canalul de televiziune  France 24, in noul lor filmulet de promovare,  ce anunta ca acest post tv are cont de twitter.

Dictatorul din filmuletul animat este conducatorul tarii iar pasarile (albastre, precum icon-ul Twitter) care ataca acest conducator sunt nimeni altele decat mesajele Twitter venite din partea mass-media (France 24).
Interesant este conceptul filmuletului: La prima vedere, pasarile sunt pe atat de linistite dar pe atat de incisive precum acele pasari teribile, din filmul lui Alfred Hitchcock.
Animatia reclamei este excelenta iar mesajul ramane la loc de cinste: libertatea informatiei si libertatea de exprimare pe Internet. Enjoy! 🙂

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s